OUG 18/2009 – cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte
Info: - Titlu complet: OUG nr. 18 /2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe; - publicat in: M.Of. nr. 155 din 12 martie 2009; - in vigoare din: 15 martie 2009; - modificări:-
- din 09 ianuarie 2010: Lege nr. 5/2010 – pentru completarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe; publicata in M. Of. 18/2010.
- din 17 iulie 2011: Lege nr. 158/2011 de aprobare a OUG 18/2009, publicata in M.Of. nr. 503/14.07.2011
- din 30 decembrie 2011: OG nr. 30/2011 de modificare a Codului fiscal
- din 27 noiembrie 2012: OUG nr. 63/2012.
- norme metodologice: Ordin nr. 163/2009, publicat in M. Of. nr. 194/ 27 martie 2009 (modificat prin Ordin nr. 1203/2010 si Ordin nr. 2596/2011);
- text actualizat la data de 14.12.2012.
-/-
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 18 din 4 martie 2009 privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe
Situaţia extraordinară prevăzută de art. 115 alin. (4) din
Constituţia României, republicată, constă în necesitatea reducerii
consumului de energie pentru încălzirea blocurilor de locuinţe, în
condiţiile asigurării şi menţinerii climatului termic interior în
apartamente, prin promovarea de programe integrate Planului naţional de
eficienţă energetică.”
Directiva 2006/32/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5
aprilie 2006 privind eficienţa energetică la utilizatorii finali şi
serviciile energetice şi de abrogare a Directivei 93/76/CEE a
Consiliului prevede, printre altele, ca statele membre să ia toate
măsurile pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice la utilizatorii
finali şi stabilirea unei ţinte naţionale de minimum 9% privind
economiile de energie pentru al 9-lea an de aplicare a directivei.
Reducerea consumului de energie pentru încălzirea blocurilor de
locuinţe are ca efecte reducerea costurilor de întreţinere cu
încălzirea, diminuarea efectelor schimbărilor climatice, prin reducerea
emisiilor de gaze cu efect de seră, creşterea independenţei energetice,
prin reducerea consumului de combustibil utilizat la prepararea
agentului termic pentru încălzire, precum şi ameliorarea aspectului
urbanistic al localităţilor.
Totodată, prin adoptarea de urgenţă a prezentului act normativ se vor
realiza susţinerea creşterii economice şi contracararea efectelor
negative pe care criza financiară internaţională actuală le poate avea
asupra sectorului energetic şi al construcţiilor, inclusiv prin
utilizarea resurselor energetice naţionale.
Prin aplicarea prevederilor prezentului act normativ, pe termen scurt
şi mediu, se degrevează bugetul statului de cheltuielile cu
combustibilul utilizat, se reduc cheltuielile cu întreţinerea blocurilor
de locuinţe prin reducerea facturilor cu încălzirea, se asigură
susţinerea operatorilor economici din domeniul construcţiilor şi se
creează noi locuri de muncă.
Neadoptarea de urgenţă a prezentului act normativ conduce la
neîndeplinirea obligaţiilor asumate de România privind transpunerea
Directivei 2006/32/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5
aprilie 2006 privind eficienţa energetică la utilizatorii finali şi
serviciile energetice şi de abrogare a Directivei 93/76/CEE a
Consiliului, precum şi a Directivei 2002/91/CE a Parlamentului European
şi a Consiliului privind performanţa energetică a clădirilor.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgentă.
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
—Art. 1
(1)Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte lucrările de intervenţie
pentru creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe,
construite după proiecte elaborate în perioada 1950-1990, precum şi
etapele necesare realizării lucrărilor, modul de finanţare a acestora şi
obligaţiile şi răspunderile autorităţilor administraţiei publice şi
asociaţiilor de proprietari.
(2)Se exceptează de la prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă:
a)blocurile de locuinţe clasate/în curs de clasare ca monumente istorice;
b)blocurile de locuinţe amplasate în centrele istorice ale
localităţilor, în zonele de protecţie a monumentelor istorice şi/sau în
zonele construite protejate aprobate potrivit legii.
(3)Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia asigurării
condiţiilor necesare pentru păstrarea valorii arhitecturale, ambientale
şi de integrare cromatică în mediul urban a anvelopei blocurilor de
locuinţe la care se execută lucrări de intervenţie pentru creşterea
performanţei energetice.
(4)Realizarea lucrărilor de intervenţie stabilite prin prezenta
ordonanţă de urgenţă are drept scop creşterea performanţei energetice a
blocurilor de locuinţe, respectiv reducerea consumurilor energetice
pentru încălzirea apartamentelor, în condiţiile asigurării şi menţinerii
climatului termic interior, precum şi ameliorarea aspectului urbanistic
al localităţilor. Creşterea performanţei energetice a blocurilor de
locuinţe are drept scop reducerea consumurilor energetice din surse
convenţionale, diminuarea emisiilor de gaze cu efect de seră şi
introducerea, după caz, a unor surse alternative de producere a
energiei.
(5)Lucrările de intervenţie prevăzute la alin. (1) sunt investiţii de interes public local.
(6)Datele tehnice referitoare la blocurile de locuinţe cuprinse în
programele locale se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, constituie informaţii de interes public în temeiul
Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes
public, cu modificările şi completările ulterioare, şi se publică pe
pagina de internet a autorităţilor administraţiei publice locale, prin
grija coordonatorilor locali.
(7)Blocurile de locuinţe amplasate în municipiile reşedinţă de judeţ,
precum şi în sectoarele municipiului Bucureşti, pentru care au fost
aprobate dosarele de finanţare prin Programul operaţional regional
2007-2013, axa prioritară 1 “Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor
– poli urbani de creştere”, domeniul de intervenţie 1.2 «Sprijinirea
investiţiilor în eficienţa energetică a blocurilor de locuinţe», nu pot
fi incluse în programul naţional multianual privind creşterea
performanţei energetice la blocurile de locuinţe.
(la data 27-nov-2012 Art. 1 din capitolul I modificat de Art. I, punctul 1. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 1 indice 1
(1)Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică în mod
corespunzător şi locuinţelor realizate după proiecte elaborate în
perioada 1950-1990, cu destinaţia de:
a)locuinţe sociale şi celelalte unităţi locative, aflate în
proprietatea/administrarea consiliului local, indiferent dacă sunt
amplasate în blocuri de locuinţe sau sunt locuinţe unifamiliale;
b)locuinţe unifamiliale aflate în proprietatea persoanelor fizice, cu
adaptarea soluţiilor în funcţie de caracteristicile, particularităţile
şi valoarea arhitecturală a locuinţelor.
(2)Se exceptează de la prevederile alin. (1) locuinţele clasate/în
curs de clasare ca monumente istorice, precum şi locuinţele amplasate în
centrele istorice ale localităţilor, în zonele de protecţie a
monumentelor şi/sau în zonele construite protejate aprobate potrivit
legii.
(3)La fundamentarea programelor locale se includ cu prioritate
blocurile de locuinţe, precum şi locuinţele sociale prevăzute la alin.
(1) lit. a), în limita fondurilor alocate anual cu această destinaţie în
bugetele locale.
(4)În situaţia proprietarilor locuinţelor unifamiliale prevăzute la
alin. (1) lit. b), solicitarea prevăzută la art. 10 alin. (1) este
însoţită de contractul de mandat semnat de către aceştia.
(5)Prin exceptare de la prevederile art. 10, locuinţele sociale şi
celelalte unităţi locative prevăzute la alin. (1) lit. a) se includ în
programele locale de către coordonatorii locali, în limita fondurilor
alocate anual cu această destinaţie în bugetele locale.
(6)Prin exceptare de la prevederile art. 13 lit. c), finanţarea
executării lucrărilor de intervenţii la locuinţele sociale şi celelalte
unităţi locative prevăzute la alin. (1) lit. a) se asigură din fonduri
aprobate anual cu această destinaţie în bugetele locale şi/sau din alte
surse legal constituite.
(7)Sumele prevăzute la alin. (6) majorează cota de contribuţie a
autorităţii administraţiei publice locale prevăzută la art. 13 lit. b).
—Art. 1 Indice 2
Prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă li se aplică în
completare prevederile Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi ale Legii nr. 422/2001 privind protejarea
monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare.
(la data 27-nov-2012 Art. 1 din capitolul I completat de Art. I, punctul 2. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 2
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)bloc de locuinţe – clădire – imobilul format din proprietăţi
individuale definite ca apartamente şi proprietatea comună indiviză.
Expresia vizează atât clădirea în ansamblul său, cât şi părţi ale
acesteia – tronsoane de bloc – separate prin rost;
a1)anvelopă – sistem constructiv de închidere perimetrală a unei
clădiri, compus din faţadă – parte vitrată şi parte opacă, inclusiv
balcoane, logii şi altele asemenea -, precum şi sistemul de acoperire
tip terasă sau învelitoare;
a2)finisajele anvelopei – straturile vizibile de finisare aplicate pe
elementele componente ale anvelopei şi asupra cărora se aplică
condiţionalităţile privind redarea/conservarea aspectului arhitectural
al anvelopei, cu respectarea prevederilor regulamentelor de intervenţie
aferente zonelor de acţiune prioritară stabilite în temeiul prevederilor
legislaţiei privind măsuri de creştere a calităţii
arhitectural-ambientale a clădirilor;
a3)asociaţie de proprietari – persoană juridică fără scop lucrativ,
constituită în condiţiile Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, cu modificările
ulterioare, şi ale Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată,
cu modificările ulterioare, de către proprietarii din clădirile cu
destinaţia de locuinţă, cu mai multe etaje ori apartamente, sau din
ansamblurile rezidenţiale formate din locuinţe individuale, amplasate
izolat, înşiruit sau cuplat, în care există proprietăţi comune şi
proprietăţi individuale;
a4)locuinţă unifamilială – clădire cu destinaţia de locuinţă care satisface cerinţele de locuit ale unei persoane sau familii;
(la data 27-nov-2012 Art. 2, litera A. din capitolul I completat de Art. I, punctul 3. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
b)program local privind creşterea performanţei energetice a
blocurilor de locuinţe – documentul fundamentat şi elaborat de
autorităţile administraţiei publice locale ale municipiilor, oraşelor,
comunelor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti, pe baza
contractelor de mandat încheiate cu asociaţiile de proprietari, aprobat
prin hotărâre a consiliului local, precum şi, după caz, cu avizele
conforme şi prealabile ale Consiliului Tehnico-Economic al Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Turismului prevăzute la art. 11 alin. (22) lit.
c), întocmit în vederea fundamentării alocaţiilor de la bugetul local
şi de la bugetul de stat, denumit în continuare program local;
(la data 27-nov-2012 Art. 2, litera B. din capitolul I modificat de Art. I, punctul 4. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
c)program naţional privind creşterea performanţei energetice a
blocurilor de locuinţe – documentul elaborat de Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Turismului şi aprobat prin ordin al ministrului, în baza
programelor locale transmise de coordonatorii locali şi în limita
fondurilor alocate anual cu această destinaţie de la bugetul de stat
prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, denumit
în continuare program naţional;
(la data 27-nov-2012 Art. 2, litera C. din capitolul I modificat de Art. I, punctul 4. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
d)coordonatori locali – primarii municipiilor, oraşelor şi comunelor,
precum şi al sectoarelor municipiului Bucureşti în a căror
responsabilitate revine coordonarea programelor locale, în calitate de
autorităţi contractante.
—Art. 3
(1)Pentru fundamentarea programelor locale, coordonatorii locali
realizează identificarea şi inventarierea blocurilor de locuinţe
prevăzute la art. 1 alin. (1).
(2)Blocurile de locuinţe identificate şi inventariate potrivit alin.
(1) se grupează, de regulă, pe regimuri de înălţime – până la P+4 etaje
şi peste P+4 etaje. În cadrul acestei grupări, inventarierea se
realizează în funcţie de perioadele de proiectare, pe tipuri de blocuri
cu soluţii constructive similare ale anvelopei.
(3)Pentru adoptarea unor soluţii tehnice unitare şi scurtarea
perioadelor de proiectare a lucrărilor de intervenţie, contractarea
anuală a proiectării se organizează şi se realizează pe grupări de
blocuri de locuinţe, cu respectarea criteriilor prevăzute la alin. (2).
Documentaţiile tehnico-economice se elaborează pentru fiecare bloc de
locuinţe, cu asigurarea condiţiilor necesare redării aspectului
arhitectural al anvelopei, fără alterarea elementelor decorative, a
caracteristicilor stilistice şi a cromaticii.
(4)În cazul blocurilor de locuinţe formate din mai multe scări,
separate sau nu prin rosturi, soluţia tehnică adoptată trebuie să fie
unitară pe întreaga construcţie, din punctul de vedere al aspectului şi
cromaticii anvelopei blocului, indiferent de numărul asociaţiilor de
proprietari. În acest scop documentaţiile tehnico-economice elaborate se
semnează, în condiţiile legii, de către arhitecţi cu drept de
semnătură, cu respectarea prevederilor Legii nr. 50/1991, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, al legislaţiei în vigoare
privind regimul monumentelor istorice şi al zonelor protejate, precum şi
creşterea calităţii arhitectural-ambientale a clădirilor.
(5)Programele locale se avizează, din punct de vedere urbanistic, de
către comisiile tehnice de amenajare a teritoriului şi urbanism
constituite în temeiul Legii nr. 350/2001 privind amenajarea
teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare,
în vederea corelării cu prevederile regulamentelor de intervenţie
aferente zonelor de acţiune prioritară. Avizarea are rolul de a asigura
identitatea şi coerenţa zonelor şi integrarea armonioasă în ansamblul
localităţii.
(6)Comisiile prevăzute la alin. (5) avizează, din punct de vedere
estetic şi arhitectural, soluţiile de intervenţie stabilite prin
documentaţiile tehnice, monitorizează executarea lucrărilor şi participă
la recepţia la terminarea lucrărilor.
(7)La nivelul comunelor care nu au constituite comisii tehnice de
amenajare a teritoriului şi urbanism, atribuţiile prevăzute la alin. (5)
şi (6) se exercită de către comisia tehnică de amenajare a teritoriului
şi urbanism a consiliului judeţean competent.
(8)În exercitarea atribuţiilor, comisiile tehnice de amenajare a
teritoriului şi urbanism colaborează, în condiţiile legii, cu filialele
teritoriale ale Ordinului Arhitecţilor din România şi cu asociaţiile
profesionale ale auditorilor energetici pentru clădiri.
(la data 27-nov-2012 Art. 3 din capitolul I modificat de Art. I, punctul 5. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
CAPITOLUL II: Lucrări de intervenţie
—Art. 4
(1)Lucrările de intervenţie/Activităţile pentru creşterea
performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, eligibile în sensul
prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt:
a)lucrări de reabilitare termică a anvelopei;
b)lucrări de reabilitare termică a sistemului de încălzire;
c)instalarea, după caz, a unor sisteme alternative de producere a
energiei din surse regenerabile – panouri solare termice, panouri solare
electrice, pompe de căldură şi/sau centrale termice pe biomasă,
inclusiv achiziţionarea acestora -, în scopul reducerii consumurilor
energetice din surse convenţionale şi a emisiilor de gaze cu efect de
seră şi pentru care nu au fost aprobate dosarele de finanţare prin
«Programul privind instalarea sistemelor de încălzire care utilizează
energie regenerabilă, inclusiv înlocuirea sau completarea sistemelor
clasice de încălzire», în temeiul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2)Lucrările de reabilitare termică a anvelopei prevăzute la alin. (1) lit. a) cuprind:
a)izolarea termică a faţadei – parte vitrată, prin înlocuirea
tâmplăriei exterioare existente, inclusiv a celei aferente accesului în
blocul de locuinţe, cu tâmplărie termoizolantă pentru îmbunătăţirea
performanţei energetice a părţii vitrate, tâmplărie dotată cu
dispozitive/fante/grile pentru aerisirea controlata a spaţiilor ocupate
şi evitarea apariţiei condensului pe elementele de anvelopă;
b)izolarea termică a faţadei – parte opacă, inclusiv
termo-hidroizolarea terasei, respectiv termoizolarea planşeului peste
ultimul nivel în cazul existenţei şarpantei, cu sisteme termoizolante;
c)închiderea balcoanelor şi/sau a logiilor cu tâmplărie
termoizolantă, inclusiv izolarea termică a parapeţilor, cu respectarea
prevederilor art. 1 alin. (3) şi art. 3 alin. (3) teza a doua;
d)izolarea termică a planşeului peste subsol, în cazul în care prin proiectarea blocului sunt prevăzute apartamente la parter.
(3)Lucrările de reabilitare termică a sistemului de încălzire prevăzute la alin. (1) lit. b) cuprind:
a)repararea/refacerea instalaţiei de distribuţie între punctul de
racord şi planşeul peste subsol/canal termic, inclusiv izolarea termică a
acesteia, în scopul reducerii pierderilor de căldură şi masă, precum şi
montarea robinetelor cu cap termostatic la radiatoare şi a robinetelor
de presiune diferenţială la baza coloanelor de încălzire în scopul
creşterii eficienţei sistemului de încălzire prin autoreglarea
termohidraulică a reţelei;
b)repararea/înlocuirea cazanului şi/sau arzătorului din centrala
termică de bloc/scară, în scopul creşterii randamentului şi al reducerii
emisiilor de CO2.
(4)Odată cu executarea lucrărilor de intervenţie prevăzute la alin.
(1) pot fi eligibile în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă şi
următoarele lucrări conexe, în condiţiile în care acestea se justifică
din punct de vedere tehnic în expertiza tehnică şi, după caz, în auditul
energetic:
a)repararea elementelor de construcţie ale faţadei care prezintă
potenţial pericol de desprindere şi/sau afectează funcţionalitatea
blocului de locuinţe;
b)repararea acoperişului tip terasă/şarpantă, inclusiv repararea
sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei,
respectiva sistemului de colectare şi evacuare a apelor meteorice la
nivelul învelitoarei tip şarpantă;
c)demontarea instalaţiilor şi a echipamentelor montate aparent pe
faţadele/terasa blocului de locuinţe, precum şi remontarea acestora după
efectuarea lucrărilor de intervenţie;
d)refacerea finisajelor interioare în zonele de intervenţie;
e)repararea/refacerea canalelor de ventilaţie din apartamente în
scopul menţinerii/realizării ventilării naturale a spaţiilor ocupate;
f)realizarea lucrărilor de rebranşare a blocului de locuinţe la
sistemul centralizat de producere şi furnizare a energiei termice;
g)montarea echipamentelor de măsurare individuală a consumurilor de energie;
h)repararea trotuarelor de protecţie, în scopul eliminării infiltraţiilor la infrastructura blocului de locuinţe.
(5)Lucrările prevăzute la alin. (4) lit. d)-g) se realizează numai cu acceptul proprietarilor.
(la data 27-nov-2012 Art. 4 din capitolul II modificat de Art. I, punctul 6. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 4 indice 1
Lucrările prevăzute la art. 4 se fundamentează în raportul de audit
energetic şi, după caz, în raportul de expertiză tehnică şi se detaliază
în proiectul tehnic şi detaliile de execuţie.
(la data 27-nov-2012 Art. 4 din capitolul II completat de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 5
Realizarea lucrărilor de intervenţie are ca scop creşterea
performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, astfel încât consumul
anual specific de energie calculat pentru încălzire să scadă sub 100
kWh/m2 arie utilă, în condiţii de eficienţă economică.
(la data 27-nov-2012 Art. 5 din capitolul II modificat de Art. I, punctul 8. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
(la data 27-nov-2012 Art. 6 din capitolul II abrogat de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
CAPITOLUL III: Etapele necesare implementării programelor locale
—Art. 7
Etapele necesare implementării programelor locale sunt următoarele:
a)identificarea şi inventarierea blocurilor de locuinţe prevăzute la art. 1 alin. (1);
(la data 27-mar-2009 Art. 7, litera A. din capitolul III reglementat
de capitolul II, sectiunea 1 din Norme Metodologice din 2009 )
b)înştiinţarea asociaţiilor de proprietari de către coordonatorii locali privind înscrierea în programul local;
(la data 27-mar-2009 Art. 7, litera B. din capitolul III reglementat
de capitolul II, sectiunea 2 din Norme Metodologice din 2009 )
c)hotărârea adunării generale a proprietarilor de înscriere în programul local şi semnarea contractului de mandat;
(la data 27-mar-2009 Art. 7, litera C. din capitolul III reglementat
de capitolul II, sectiunea 3 din Norme Metodologice din 2009 )
d)proiectarea lucrărilor de intervenţie;
(la data 27-mar-2009 Art. 7, litera D. din capitolul III reglementat
de capitolul II, sectiunea 4 din Norme Metodologice din 2009 )
(la data 27-mar-2009 Art. 7, litera D. din capitolul III reglementat
de capitolul II, sectiunea 4 din Norme Metodologice din 2009 )
e)executarea lucrărilor de intervenţie;
(la data 27-mar-2009 Art. 7, litera E. din capitolul III reglementat
de capitolul II, sectiunea 5 din Norme Metodologice din 2009 )
f)recepţia la terminarea lucrărilor şi eliberarea certificatului de
performanţă energetică, cu evidenţierea consumului anual specific de
energie calculat pentru încălzire;
(la data 27-mar-2009 Art. 7, litera F. din capitolul III reglementat
de capitolul II, sectiunea 6 din Norme Metodologice din 2009 )
g)recepţia finală, după expirarea perioadei de garanţie de bună execuţie de 3 ani.
(la data 05-ian-2012 Art. 7, litera G. din capitolul III reglementat
de Art. 35 din capitolul IV din Norme Metodologice din 2009 )
—Art. 8
Asociaţiile de proprietari din blocurile de locuinţe identificate şi
inventariate sunt înştiinţate de către coordonatorii locali asupra
posibilităţii de înscriere în programul local.
—Art. 9
(1)Odată cu înştiinţarea prevăzută la art. 8 coordonatorul local
transmite şi proiectul de contract de mandat semnat de acesta, în două
exemplare originale, în vederea semnării de către asociaţia de
proprietari.
(2)Contractul de mandat are drept scop mandatarea coordonatorului
local de către asociaţia de proprietari în vederea stabilirii măsurilor
şi acţiunilor ce se impun, în condiţiile şi cu respectarea prezentei
ordonanţe de urgenţă, pentru creşterea performanţei energetice a
blocului de locuinţe.
(3)Prin contractul de mandat se prevăd obligaţiile părţilor, precum şi alte clauze asupra cărora părţile convin.
—Art. 10
(1)Asociaţiile de proprietari înştiinţate se pot înscrie în programul
local prin solicitare scrisă înregistrată la coordonatorul local în a
cărui arie de competenţă este amplasat blocul de locuinţe.
(2)Solicitarea asociaţiei de proprietari prevăzută la alin. (1) este însoţită de:
a)contractul de mandat semnat;
b)hotărârea privind înscrierea în programul local, adoptată în adunarea generală cu acordul majorităţii proprietarilor;
c)lista proprietarilor din imobil.
—Art. 11
(1)În etapa privind proiectarea lucrărilor de intervenţii, prevăzută la art. 7 lit. d), se realizează:
a)expertiza tehnică, auditul energetic şi elaborarea documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţie;
b)elaborarea documentaţiei tehnice pentru autorizarea executării
lucrărilor de intervenţie şi obţinerea autorizaţiei de construire;
c)elaborarea proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, precum
şi a documentaţiei de achiziţie pentru contractarea executării
lucrărilor de intervenţie.
(2)Expertiza tehnică prevăzută la alin (1) lit. a) se realizează
pentru analiza structurii de rezistenţă a blocului de locuinţe din
punctul de vedere al asigurării cerinţei esenţiale “rezistenţă mecanică
şi stabilitate”, urmărind metoda calitativă prevăzută de reglementările
tehnice în vigoare. În cazul în care expertiza tehnică prevede
necesitatea efectuării unor lucrări de consolidare / reparaţii care
condiţionează executarea lucrărilor de intervenţie, contractorul
proiectării lucrărilor de intervenţie informează în scris coordonatorul
local în vederea dispunerii de către acesta a măsurilor ce se impun.
(21)Indicatorii tehnico-economici din documentaţia de avizare pentru
executarea lucrărilor de intervenţie la blocurile de locuinţe se
fundamentează cu încadrarea în standardele de cost în construcţii care
se aprobă, conform legii, prin hotărâre a Guvernului.
(22)Indicatorii tehnico-economici din documentaţia de avizare
întocmită pentru fiecare bloc de locuinţe se aprobă de către consiliul
local, condiţionaţi de îndeplinirea cumulativă a următoarelor:
a)însuşirea acestora de către coordonatorul local;
b)luarea la cunoştinţă de către asociaţia de proprietari despre
conţinutul acestora şi transmiterea acordului scris cu privire la
nivelul maximal al cheltuielilor corespunzătoare cotei de finanţare ce
revine asociaţiei;
c)obţinerea avizului conform şi prealabil al Consiliului
tehnico-economic al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului
pentru blocurile de locuinţe cuprinse în programul naţional, în limita
fondurilor alocate anual cu această destinaţie.
(23)Proiectul tehnic şi detaliile de execuţie privind lucrările de
intervenţie se elaborează cu respectarea cerinţelor fundamentale şi a
reglementărilor tehnice în vigoare la data elaborării documentaţiei
tehnice. Prin proiectul tehnic se prevăd şi măsuri specifice pentru
recuperarea şi valorificarea, în condiţiile legii, a deşeurilor din
lucrările de intervenţie.
(24)Soluţia tehnică dezvoltată în documentaţia tehnică pentru
autorizarea executării lucrărilor de intervenţie, în proiectul tehnic şi
în detaliile de execuţie se însuşeşte, în mod obligatoriu, prin semnare
şi parafare de către auditorul energetic pentru clădiri elaborator al
auditului energetic, din punctul de vedere al respectării soluţiilor
stabilite prin raportul de audit energetic.
(25)Documentaţia tehnică pentru autorizarea executării lucrărilor de
intervenţie, proiectul tehnic şi detaliile de execuţie se verifică, în
condiţiile legii, de către verificatori de proiecte atestaţi, pentru
cerinţa fundamentală “securitate la incendiu”, precum şi, după caz, la
alte cerinţe fundamentale, în funcţie de complexitatea soluţiilor
tehnice dezvoltate.
(la data 27-nov-2012 Art. 11, alin. (2) din capitolul III completat de Art. I, punctul 10. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
(3)Elaborarea documentaţiilor prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) se
realizează după aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin
hotărârea consiliului local, notificarea asociaţiei de proprietari de
către coordonatorul local privind hotărârea consiliului local şi
încheierea actului adiţional la contractul de mandat privind stabilirea
şi individualizarea obligaţiilor de plată pentru executarea lucrărilor
de intervenţie.
—Art. 11 indice 1
(1)Executanţii lucrărilor de intervenţie au obligaţia de a respecta
prevederile autorizaţiei de construire, proiectul tehnic şi detaliile de
execuţie, precum şi de a asigura nivelurile de performanţă prevăzute de
legislaţia privind calitatea în construcţii, precum şi calitatea
estetică, arhitecturală şi ambientală a clădirilor, în scopul protejării
securităţii şi sănătăţii persoanelor, siguranţei utilizării spaţiului
public şi calităţii mediului natural şi construit.
(2)Lucrările de intervenţie se realizează cu produse pentru
construcţii puse pe piaţă conform prevederilor legale în vigoare şi ale
căror performanţe declarate de către fabricant în documentele
însoţitoare sunt conforme cu performanţele prevăzute în documentaţiile
tehnico-economice.
(3)Nerespectarea prevederilor alin. (1) şi (2) de către executanţii
lucrărilor de intervenţie atrage răspunderea juridică a acestora, în
condiţiile legii.
(la data 27-nov-2012 Art. 11 din capitolul III completat de Art. I, punctul 11. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
CAPITOLUL IV: Finanţarea
—Art. 12
Finanţarea realizării auditului energetic, expertizei tehnice şi
proiectării lucrărilor de intervenţie, precum şi a verificării
documentaţiilor tehnice pentru autorizare, proiectelor tehnice şi
detaliilor de execuţie de către verificatori de proiecte atestaţi,
prevăzute la art. 4-11, se asigură din bugetele locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale, respectiv ale sectoarelor municipiului
Bucureşti, în condiţiile legii.
(la data 27-nov-2012 Art. 12 din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 12. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 13
Finanţarea executării lucrărilor de intervenţie prevăzute la art. 4 şi 6 se asigură astfel:
a)50% din alocaţii de la bugetul de stat, în limita fondurilor
aprobate anual cu această destinaţie în bugetul Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei;
(la data 27-mar-2009 Art. 13, litera A. din capitolul IV reglementat
de capitolul III, sectiunea 1 din Norme Metodologice din 2009 )
b)30% din fonduri aprobate anual cu această destinaţie în bugetele locale şi/sau din alte surse legal constituite;
(la data 27-mar-2009 Art. 13, litera B. din capitolul IV reglementat
de capitolul III, sectiunea 2 din Norme Metodologice din 2009 )
c)20% din fondul de reparaţii al asociaţiei de proprietari şi/sau din alte surse legal constituite,
—Art. 13 indice 1
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 12 şi 13, finanţarea unor
activităţi/lucrări de intervenţie pentru creşterea performanţei
energetice a blocurilor de locuinţe se poate asigura din fondurile
structurale şi de coeziune ale Uniunii Europene, în conformitate cu
regulamentele şi procedurile de accesare a acestor fonduri şi în
condiţiile stabilite prin documentele procedurale specifice
implementării programelor operaţionale prin care se asigură finanţarea
unor astfel de intervenţii, după cum urmează:
a)60% din fondurile structurale şi de coeziune ale Uniunii Europene
şi din alocaţii de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate
anual cu această destinaţie în bugetul Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Turismului;
b)40% din fonduri aprobate anual cu această destinaţie în bugetele
locale şi/sau din alte surse legal constituite, precum şi din fondul de
reparaţii al asociaţiilor de proprietari şi/sau din alte surse legal
constituite.
(2)Cota de contribuţie proprie a autorităţilor administraţiei publice
locale se stabileşte pe baza unor criterii socio-economice, în limita
unei cote de maximum 30% din valoarea activităţilor/lucrărilor prevăzute
la alin. (1), şi se aprobă prin hotărâre a consiliilor
locale/Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi, în completare,
din fondul de reparaţii al asociaţiei de proprietari constituit în acest
sens.
(3)Autoritatea publică locală aduce la cunoştinţa asociaţiei de
proprietari posibilitatea finanţării activităţilor/lucrărilor în
condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (2), criteriile de acces la acest
program de finanţare, precum şi cota de contribuţie din fondul de
reparaţii ce revine asociaţiei de proprietari, ce nu poate fi mai mică
de 10% din valoarea activităţilor/lucrărilor.
(4)Pentru a putea accede la acest program de finanţare, hotărârile
asociaţiei de proprietari de a mandata autoritatea publică locală în
vederea realizării activităţilor/lucrărilor de intervenţie prevăzute la
alin. (1), precum şi cu privire la cota contribuţiei fiecărui proprietar
la fondul de reparaţii trebuie luate cu votul tuturor membrilor
asociaţiei de proprietari.
(la data 27-nov-2012 Art. 13 din capitolul IV completat de Art. I, punctul 13. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 14
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 13 lit. b), autorităţile
administraţiei publice locale pot asigura, la cererea de finanţare
depusă de către asociaţiile de proprietari, în baza hotărârii
consiliului local şi în limita fondurilor aprobate anual cu această
destinaţie, finanţarea cheltuielilor aferente executării lucrărilor de
intervenţie corespunzătoare cotei de contribuţie ce revine
proprietarilor/asociaţiei de proprietari, cu recuperarea sumelor în
condiţiile alin. (3) şi (5)-(9).
(2)Prin excepţie de la prevederile art. 131 alin. (2), autorităţile
administraţiei publice locale pot asigura, la cererea de finanţare
depusă de către asociaţiile de proprietari, în baza hotărârii
consiliului local şi în limita fondurilor aprobate anual cu această
destinaţie, finanţarea cheltuielilor aferente cotei de contribuţie ce
revine proprietarilor/asociaţiei de proprietari, conform art. 131 alin.
(3), pentru activităţile/lucrările prevăzute la art. 131 alin. (1), cu
recuperarea sumelor în condiţiile alin. (4)-(7).
(3)Sumele avansate de către autorităţile administraţiei publice
locale pentru asigurarea cotei de contribuţie proprie a
proprietarilor/asociaţiilor de proprietari, menţionată la alin. (1), se
recuperează din fondul de reparaţii constituit în acest sens. În cazul
în care aceste sume nu se regăsesc în totalitate în fondul de reparaţii,
recuperarea se realizează prin taxa de reabilitare termică, stabilită
prin hotărâre a consiliilor locale sau a Consiliului General al
Municipiului Bucureşti.
(4)Sumele avansate de către autorităţile administraţiei publice
locale pentru asigurarea cotei de contribuţie proprie a
proprietarilor/asociaţiilor de proprietari, menţionată la alin. (2), se
recuperează prin taxa de reabilitare termică, stabilită prin hotărâre a
consiliilor locale sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(5)Taxa de reabilitare termică, prevăzută la alin. (3) şi (4), se
fundamentează în funcţie de sumele avansate de către autorităţile locale
pentru asigurarea cotei de contribuţie aferente proprietarilor, în
raport cu cotele-părţi indivize din proprietatea comună aferentă
fiecărei proprietăţi individuale.
(6)Durata în care pot fi recuperate, prin intermediul taxei, sumele
avansate conform alin. (1) şi (2) se stabileşte prin hotărâre a
consiliilor locale sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti
şi nu poate depăşi 10 ani.
(7)Taxa pentru reabilitare termică se urmăreşte şi se execută în
condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(8)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), sumele avansate de
autorităţile administraţiei publice locale pentru asigurarea cotei de
contribuţie proprie a asociaţiilor de proprietari, prevăzute la art. 13
lit. c), sunt considerate cheltuieli de natură socială şi nu se
recuperează de la următoarele categorii de proprietari, persoane fizice:
a)persoane cu handicap sau familii cu persoane cu handicap aflate în întreţinere;
b)persoane singure/familii care, în ultimele 3 luni anterioare
efectuării anchetei sociale de către autoritatea administraţiei publice
locale, au realizat venituri medii nete lunare pe persoană
singură/membru de familie sub câştigul salarial mediu net pe economie;
c)veterani de război şi soţi/soţii supravieţuitori/ supravieţuitoare ai/ale acestora;
d)pensionari, indiferent de statutul acestora, ale căror venituri
medii nete lunare pe persoană singură/membru de familie sunt sub
câştigul salarial mediu net pe economie.
(9)Sumele destinate finanţării cheltuielilor menţionate la alin. (8)
majorează cota de contribuţie care revine bugetului local, prevăzută la
art. 13 lit. b), în limita fondurilor aprobate anual cu această
destinaţie în bugetele locale.
(la data 27-nov-2012 Art. 14 din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 14. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 15
La termenele prevăzute în Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare:
a)autorităţile administraţiei publice locale stabilesc, în cadrul
programelor locale, necesarul de alocaţii de la bugetul de stat pentru
finanţarea cotei-părţi prevăzute la art. 13 lit. a), aferentă blocurilor
de locuinţe care vor beneficia de lucrări de intervenţie în anul
bugetar următor, şi transmit programele locale Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Turismului;
b)Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului centralizează
propunerile primite, în baza cărora include în proiectul bugetului de
stat sumele necesare pentru finanţarea cotei-părţi prevăzute la art. 13
lit. a).
(la data 27-nov-2012 Art. 15 din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 14. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 16
(1)În limita resurselor bugetare alocate în acest scop prin legea
bugetului de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului:
a)aprobă, prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi
turismului, programul naţional, care cuprinde lista blocurilor de
locuinţe cuprinse în programele locale şi prioritizate de către
coordonatorii locali în baza criteriilor tehnice prevăzute la art. 22
alin. (2), respectiv alocă bugetelor locale fondurile aferente
cotei-părţi prevăzute la art. 13 lit. a);
b)repartizează şi comunică autorităţilor administraţiei publice
locale fondurile alocate, cu respectarea prevederilor art. 34 din Legea
nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2)Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului prevăzut
la alin. (1) lit. a) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I, şi pe pagina de internet a Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Turismului.
(la data 27-nov-2012 Art. 16 din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 14. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 17
(1)Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului efectuează lunar
plata către coordonatorii locali a sumelor aferente cotei-părţi
prevăzute la art. 13 lit. a), aferentă lucrărilor de intervenţie
executate, pe baza deconturilor justificative, verificate şi aprobate
conform legii.
(2)Cu excepţia primului decont justificativ, plata fiecărui decont
justificativ următor este condiţionată de prezentarea, de către
coordonatorul local, a extrasului de cont în copie, pentru certificarea
efectuării plăţii integrale, către executantul lucrărilor de
intervenţie, a sumei aferente decontului justificativ precedent.
(3)Plata ultimului decont justificativ, în cuantum de minimum 10% din
suma alocată de la bugetul de stat, se efectuează în condiţiile
prezentării, în copie certificată conform cu originalul, a
procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor şi a
certificatelor de performanţă energetică ale blocului de locuinţe,
iniţiale şi după executarea lucrărilor de intervenţie.
(la data 27-nov-2012 Art. 17 din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 14. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 18
Autorităţile administraţiei publice locale pot hotărî şi preluarea
cheltuielilor aferente lucrărilor de intervenţie, corespunzătoare cotei
de contribuţie prevăzute la art. 13 lit. a) din bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, în limita
fondurilor aprobate anual cu această destinaţie în bugetele locale,
pentru blocurile de locuinţe.
(la data 27-nov-2012 Art. 18 din capitolul IV modificat de Art. I, punctul 14. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
CAPITOLUL V: Obligaţii şi răspunderi
—Art. 19
Consiliul local aprobă, la propunerea coordonatorilor locali:
a)indicatorii tehnico-economici aferenţi obiectivelor de investiţii
privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe;
pentru obiectivele de investiţii prioritizate cuprinse în programele
naţionale, indicatorii tehnico-economici se aprobă numai cu avizul
conform şi prealabil prevăzut la art. 11 alin. (22) lit. c);
(la data 27-nov-2012 Art. 19, litera A. din capitolul V modificat de Art. I, punctul 15. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
b)programele locale multianuale privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe.
—Art. 20
(1)Coordonatorul local, în aria sa de competenţă:
a)realizează identificarea şi inventarierea blocurilor de locuinţe prevăzute la art. 1 alin. (1);
b)înştiinţează asociaţiile de proprietari asupra prevederilor legale
privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe,
precizând condiţiile şi modalitatea de înscriere în programul local;
c)încheie contractul de mandat cu fiecare asociaţie de proprietari
înştiinţată, pentru implementarea, pe etape, a programului local;
d)contractează proiectarea lucrărilor de intervenţie;
e)transmite Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului
documentaţiile de avizare pentru lucrările de intervenţie la blocurile
de locuinţe prioritizate, pentru care se solicită includerea în
programul naţional, în vederea emiterii avizului conform şi prealabil
prevăzut la art. 11 alin. (22) lit. c);
f)notifică asociaţiei de proprietari hotărârea consiliului local
privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici corespunzători
lucrărilor de intervenţie ce urmează a fi executate;
g)fundamentează programul local;
h)transmite Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului
propunerile cuprinse în programele locale în scopul includerii
blocurilor de locuinţe prioritizate în programul naţional;
i)încheie act adiţional la contractul de mandat, cuprinzând datele şi
informaţiile prevăzute în notificarea menţionată la lit. f);
j)contractează executarea lucrărilor de intervenţie;
k)organizează recepţia la terminarea lucrărilor şi transmite
asociaţiei de proprietari un exemplar certificat conform cu originalul
din întreaga documentaţie tehnico-economică, dispoziţiile de şantier şi
procesele-verbale pe faze determinante, certificatele de performanţă
energetică elaborate iniţial şi după executarea lucrărilor de
intervenţie aferente fiecărui bloc de locuinţe cuprins în programul
local, cu evidenţierea consumului anual specific de energie calculat
pentru încălzire, în termen de 3 luni de la data recepţiei la terminarea
lucrărilor;
l)transmite trimestrial Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Turismului, în copii certificate conform cu originalul, certificatele de
performanţă energetică elaborate iniţial şi după executarea lucrărilor
de intervenţie, însoţite de procesele-verbale de recepţie la terminarea
lucrărilor, aferente blocurilor de locuinţe cuprinse în programele
locale, indiferent de modul de finanţare a lucrărilor de intervenţie
prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă;
m)organizează recepţia finală după expirarea perioadei de garanţie de
bună execuţie şi transmite asociaţiei de proprietari documentele
tehnico-economice necesare care completează cartea tehnică a
construcţiei;
n)constituie, gestionează şi actualizează baze de date specifice, pe
care le pune la dispoziţia Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Turismului în vederea fundamentării politicilor publice naţionale în
domeniu şi cuantificării economiilor de energie obţinute prin realizarea
lucrărilor de intervenţie;
o)asigură controlul utilizării eficiente a fondurilor alocate şi al aplicării prevederilor contractuale;
p)informează asociaţiile de proprietari privind programul local în toate etapele de implementare a acestuia;
r)numeşte în comisiile de recepţie la terminarea lucrărilor, precum
şi în comisia de recepţie finală un reprezentant al asociaţiei de
proprietari la propunerea adunării generale a asociaţiei;
s)numeşte în comisiile de organizare a licitaţiilor pentru selectarea
executantului de lucrări câte un reprezentant al asociaţiilor de
proprietari la propunerea adunării generale a asociaţiei;
t)numeşte o comisie de negociere a contractului de mandat care urmează a fi încheiat cu asociaţia de proprietari;
u)supune aprobării consiliului local contractul de mandat încheiat cu fiecare asociaţie de proprietari.
(2)Nerespectarea obligaţiilor prevăzute la alin. (1) de către
coordonatorii locali atrage răspunderea juridică, în condiţiile legii.
(la data 27-nov-2012 Art. 20 din capitolul V modificat de Art. I, punctul 16. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 21
Asociaţia de proprietari:
a)aprobă în adunarea generală a proprietarilor înscrierea în programul local;
b)semnează contractul de mandat cu coordonatorul local, prin care îl
mandatează pe acesta să stabilească măsurile şi acţiunile ce se impun,
în condiţiile şi cu respectarea prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru
creşterea performanţei energetice a blocului de locuinţe;
c)constituie fondul de reparaţii pentru asigurarea finanţării
cotei-părţi care îi revine în vederea executării lucrărilor de
intervenţie;
c1)participă, prin reprezentant desemnat, la contractarea proiectării şi a execuţiei lucrărilor de intervenţie;
(la data 17-iul-2011 Art. 21, litera C. din capitolul V completat de Art. 1, punctul 4. din Legea 158/2011 )
c2)confirmă, prin reprezentant desemnat, că a luat cunoştinţă de
conţinutul documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţie, a
proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie şi transmite, în scris,
acordul cu privire la nivelul maximal al cheltuielilor corespunzătoare
cotei de finanţare ce revine asociaţiei sau, după caz, refuzul
justificat;
(la data 27-nov-2012 Art. 21, litera C^1. din capitolul V completat de Art. I, punctul 17. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
d)participă la recepţia la terminarea lucrărilor, precum şi la recepţia finală.
—Art. 22
(1) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, în calitate de
autoritate competentă în domeniul creşterii performanţei energetice a
clădirilor:(la data 27-nov-2012 Art. 22, alin. (1) din capitolul V
modificat de Art. I, punctul 18. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
a)emite avizul conform şi prealabil prevăzut la art. 11 alin. (22)
lit. c) pentru blocurile de locuinţe prioritizate în condiţiile alin.
(2) şi centralizează propunerile transmise de coordonatorii locali
privind blocurile de locuinţe prioritizate cuprinse în programele
locale, în scopul includerii acestora în programul naţional, în limita
fondurilor alocate;
(la data 27-nov-2012 Art. 22, alin. (1), litera A. din capitolul V
modificat de Art. I, punctul 18. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
b)aprobă programul naţional;
c)asigură finanţarea lucrărilor, în cota prevăzută la art. 13 lit.
a), precum şi finanţarea activităţilor/lucrărilor prevăzute la art. 131
alin. (1) în cota prevăzută la art. 131 alin. (1) lit. a), în limita
fondurilor alocate anual cu această destinaţie în bugetul propriu;
(la data 27-nov-2012 Art. 22, alin. (1), litera C. din capitolul V
modificat de Art. I, punctul 18. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
d)cuantifică economia de energie rezultată în urma realizării
lucrărilor de intervenţie, prin centralizarea şi prelucrarea datelor şi
informaţiilor specifice furnizate de coordonatorii locali;
(la data 27-nov-2012 Art. 22, alin. (1), litera E. din capitolul V
abrogat de Art. I, punctul 19. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
(2)Blocurile de locuinţe cuprinse în programele locale se
prioritizează de către coordonatorii locali în scopul includerii în
programul naţional, în baza următoarelor criterii tehnice:
a)nivel de performanţă energetică, începând cu blocurile de locuinţe cele mai ineficiente din punct de vedere energetic;
b)număr de apartamente, începând cu blocurile de locuinţe cu cel mai mare număr de apartamente;
c)anul construirii, începând cu blocurile de locuinţe cu vechimea cea mai mare.
(3)Alocarea fondurilor publice în cota-parte prevăzută la art. 13
lit. a) se asigură echilibrat pe regiunile de dezvoltare şi, în cadrul
acestora, pe municipii reşedinţă de judeţ, în condiţiile art. 1 alin.
(7), municipii, oraşe şi comune, în funcţie de necesarul anual de
alocaţii fundamentat de coordonatorii locali, cu prioritate pentru
finalizarea executării lucrărilor de intervenţie contractate în anii
precedenţi, în limita fondurilor publice aprobate anual cu această
destinaţie.
(la data 27-nov-2012 Art. 22, alin. (1) din capitolul V completat de Art. I, punctul 20. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 23
Pentru finanţarea lucrărilor de intervenţie, coordonatorii locali
efectuează plăţile către contractori pe bază de ordine de plată pentru
Trezoreria Statului – OPT – întocmite distinct pentru cotele-părţi
finanţate din bugetul local şi din bugetul de stat şi, respectiv, pentru
cotele-părţi de participare ale asociaţiilor de proprietari sau
proprietarilor locuinţelor unifamiliale.
(la data 27-nov-2012 Art. 23 din capitolul V modificat de Art. I, punctul 21. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 24
Coordonatorii locali care beneficiază de sume alocate de la bugetul
de stat pentru finanţarea executării lucrărilor de intervenţie la
blocurile de locuinţe incluse în programul naţional sunt obligaţi să
pună la dispoziţia Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, la
solicitarea acestuia, toate documentele justificative, răspunzând pentru
necesitatea şi oportunitatea sumelor solicitate, precum şi pentru
realitatea, exactitatea şi legalitatea sumelor cheltuite în scopul
pentru care au fost alocate.
CAPITOLUL V indice 1: Contravenţii şi sancţiuni
—Art. 24 indice 1
(1)Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă nu au fost
săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, să fie
considerate infracţiuni:
a)nerespectarea de către executanţi a obligaţiei prevăzute la art.
111 alin. (1) privind asigurarea calităţii estetice, arhitecturale şi
ambientale a clădirilor, în scopul protejării securităţii şi sănătăţii
persoanelor, siguranţei utilizării spaţiului public şi calităţii
mediului natural şi construit, precum şi a obligaţiei prevăzute la art.
111 alin. (2) privind realizarea lucrărilor de intervenţie cu produse
pentru construcţii puse pe piaţă conform prevederilor legale şi ale
căror performanţe declarate de către fabricant în documentele
însoţitoare sunt conforme cu performanţele prevăzute în documentaţiile
tehnico-economice, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
b)nerespectarea de către coordonatorii locali a obligaţiei prevăzute
la art. 20 alin. (1) lit. a) privind identificarea şi inventarierea
blocurilor de locuinţe, a obligaţiei prevăzute la art. 20 alin. (1) lit.
g) privind fundamentarea programului local, precum şi a obligaţiei
prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. o) privind asigurarea controlului
utilizării eficiente a fondurilor alocate şi al aplicării prevederilor
contractuale, cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei;
c)nerespectarea de către coordonatorii locali a obligaţiei prevăzute
la art. 20 alin. (1) lit. e) privind transmiterea la Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului a documentaţiilor de avizare pentru
lucrările de intervenţie în vederea emiterii avizului conform şi
prealabil prevăzut la art. 11 alin. (22) lit. c), precum şi a obligaţiei
prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. h) privind transmiterea la
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului a propunerilor cuprinse
în programele locale în scopul includerii blocurilor de locuinţe
prioritizate în programul naţional, cu amendă de la 6.000 lei la 10.000
lei;
d)nerespectarea de către coordonatorii locali a obligaţiei prevăzute
la art. 20 alin. (1) lit. l) privind transmiterea la Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului a certificatelor de performanţă
energetică elaborate iniţial şi după executarea lucrărilor de
intervenţie, însoţite de procesele-verbale de recepţie la terminarea
lucrărilor, aferente blocurilor de locuinţe cuprinse în programele
locale, indiferent de modul de finanţare a lucrărilor, precum şi a
obligaţiei prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. n) privind punerea la
dispoziţia Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei a bazelor de
date specifice, constituite, gestionate şi actualizate, în vederea
fundamentării politicilor publice naţionale în domeniu şi cuantificării
economiilor de energie obţinute prin realizarea lucrărilor de
intervenţie, cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei;
e)nerespectarea de către coordonatorii locali a obligaţiilor
prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. d) şi j) privind contractarea
proiectării, precum şi a executării lucrărilor de intervenţie, cu amendă
de la 3.000 lei la 4.000 lei;
f)nerespectarea de către coordonatorii locali a obligaţiilor
prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. c) şi i) privind încheierea cu
fiecare asociaţie de proprietari înştiinţată a contractului de mandat şi
a actului adiţional aferent, a obligaţiei prevăzute la art. 20 alin.
(1) lit. f) privind notificarea asociaţiei de proprietari cu privire la
hotărârea consiliului local de aprobare a indicatorilor
tehnico-economici corespunzători lucrărilor de intervenţie, a obligaţiei
prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. k) privind transmiterea la
asociaţia de proprietari a documentaţiei tehnico-economice,
dispoziţiilor de şantier şi proceselor-verbale pe faze determinante şi a
certificatelor de performanţă energetică cu evidenţierea consumului
anual specific de energie calculat pentru încălzire, în termen de 3 luni
de la data recepţiei la terminarea lucrărilor, precum şi a obligaţiei
prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. m) privind transmiterea la asociaţia
de proprietari a documentelor tehnico-economice necesare care
completează cartea tehnică a construcţiei, cu amendă de la 2.000 lei la
3.000 lei;
g)nerespectarea de către coordonatorii locali a obligaţiei prevăzute
la art. 20 alin. (1) lit. b) privind înştiinţarea asociaţiilor de
proprietari asupra prevederilor legale referitoare la creşterea
performanţei energetice a blocurilor de locuinţe, precum şi a obligaţiei
prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. p) privind informarea asociaţiilor
de proprietari cu privire la programul local în toate etapele de
implementare a acestuia, cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei;
h)refuzul nejustificat al asociaţiei de proprietari de a respecta
obligaţiile prevăzute la art. 21 lit. c1), c2) şi d), cu amendă de la
1.000 lei la 2.000 lei.
(2)Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac după cum urmează:
a)de către prefect, pentru cele prevăzute la alin. (1) lit. b);
b)de către persoanele cu atribuţii de control din aparatul propriu al
Inspectoratului de Stat în Construcţii – I.S.C., pentru cele prevăzute
la alin. (1) lit. a) şi c)-h).
(3)Cuantumul amenzilor se actualizează prin hotărâre a Guvernului, în funcţie de rata inflaţiei.
(4)Sancţiunea amenzii se aplică persoanelor fizice şi juridice, precum şi, după caz, reprezentantului persoanei juridice.
(5)În condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă nu se aplică sancţiunea avertisment.
—Art. 24 indice 2
Dispoziţiile art. 24 indice 1 referitoare la contravenţii se
completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(la data 27-nov-2012 capitolul V completat de Art. I, punctul 22. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
CAPITOLUL VI: Monitorizare şi control
(la data 27-nov-2012 Art. 25 din capitolul VI abrogat de Art. I, punctul 23. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 26
(1)Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, prin Institutul
Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii şi Economia
Construcţiilor – ÎNCERC Bucureşti, monitorizează performanţa energetică a
blocurilor de locuinţe şi constituie bănci de date specifice.
(2)Cheltuielile pentru realizarea, utilizarea şi actualizarea bazelor
de date prevăzute la alin. (1) se suporta din veniturile proprii ale
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, constituite în baza
art. 40 din Legea nr. 10/1995, cu modificările ulterioare.
—Art. 26 indice 1
(1)Controlul statului privind creşterea performanţei energetice a
blocurilor de locuinţe în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă se
exercită de către persoanele cu atribuţii de control din aparatul
propriu al Inspectoratului de Stat în Construcţii – I.S.C., prin
controale tematice şi controale prin sondaj. În acest scop,
Inspectoratul de Stat în Construcţii – I.S.C. poate solicita cooptarea
unor specialişti desemnaţi de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului şi de către asociaţiile profesionale de profil.
(2)Inspectoratul de Stat în Construcţii – I.S.C., prin structura
teritorială proprie, aprobă fazele determinante stabilite de către
proiectant prin proiectul tehnic privind lucrările de intervenţie,
vizează spre neschimbare proiectul tehnic şi participă, pe durata
executării lucrărilor, la verificarea fazelor determinante în prezenţa
proiectantului şi a auditorului energetic pentru clădiri, în condiţiile
legii.
(la data 27-nov-2012 Art. 26 din capitolul VI completat de Art. I, punctul 24. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
CAPITOLUL VII: Dispoziţii tranzitorii şi finale
—Art. 27
Contractele pentru audit energetic, proiectarea şi/sau executarea
lucrărilor de reabilitare termică, perfectate şi/sau aflate în curs de
realizare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă,
se finalizează potrivit prevederilor legale în vigoare la data semnării
acestora.
(la data 05-sep-2011 Art. 27^1 din capitolul VII abrogat de Art. V din Ordonanta 30/2011 )
—Art. 28
În cazul blocurilor de locuinţe ale căror proiecte tehnice şi detalii
de execuţie au fost finalizate până la intrarea în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, contractarea executării lucrărilor de intervenţie
se face în condiţiile de finanţare prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă.
—Art. 29
Blocurile de locuinţe neincluse în programul naţional în anul în curs
rămân în baza de date a coordonatorilor locali pentru fundamentarea
programelor locale şi naţionale în anii următori.
—Art. 30
În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, coordonatorii locali finalizează identificarea şi
inventarierea blocurilor de locuinţe realizate după proiecte elaborate
în perioada 1950-1990.
—Art. 31
Pentru eficientizarea măsurilor de creştere a performanţei energetice
a blocurilor de locuinţe şi scurtarea perioadelor de execuţie a
lucrărilor de intervenţie, contractarea execuţiei se poate organiza şi
realiza, de regulă, pe ansambluri de blocuri de locuinţe racordate la
acelaşi/aceeaşi punct termic/centrală termică.
(la data 27-nov-2012 Art. 31 din capitolul VII modificat de Art. I, punctul 25. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 32
(1)Certificatul de urbanism şi autorizaţia de construire pentru
executarea lucrărilor de intervenţie se eliberează, în regim de urgenţă,
cu scutire de taxă, prin exceptare de la prevederile legale în vigoare.
(2)Prin derogare de la prevederile art. 1 şi art. 7 alin. (1) lit. b)
din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
pentru executarea lucrărilor de intervenţie la părţile comune,
autorizaţia de construire se emite fără prezentarea titlului asupra
imobilului, teren şi/sau construcţie, a extrasului de plan cadastral şi a
extrasului de carte funciară de informare.
—Art. 33
Pentru lucrările de intervenţie prevăzute în prezenta ordonanţă de
urgenţă, prin excepţie de la prevederile legale în vigoare, autorizaţia
de construire se emite fără virarea cotelor de 0,7% şi 0,1% către
Inspectoratul de Stat în Construcţii, precum şi a cotei de 0,5% către
Casa Socială a Constructorului din cheltuielile pentru executarea
lucrărilor.
(la data 27-nov-2012 Art. 34 din capitolul VII abrogat de Art. I, punctul 26. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
—Art. 35
În termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, prin ordin comun al ministrului dezvoltării
regionale şi locuinţei, al ministrului administraţiei şi internelor şi
al ministrului finanţelor publice se aprobă norme metodologice de
aplicare a acesteia.
—Art. 36
La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă:
a)Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 174/2002 privind instituirea
măsurilor speciale pentru reabilitarea termică a unor blocuri de
locuinţe – condominii, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 890 din 9 decembrie 2002, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 211/2003, cu modificările şi completările
ulterioare;
b)Hotărârea Guvernului nr. 1.070/2003 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
174/2002 privind instituirea măsurilor speciale pentru reabilitarea
termică a unor clădiri de locuit multietajate, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 661 din 18 septembrie 2003, cu
modificările ulterioare.
-****-
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Cătălin Ovidiu Baba
Viceprim – ministru, ministrul administraţiei şi internelor,
Dan Nica
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 155 din data de 12 martie 2009
*) În tot cuprinsul ordonanţei de urgenţă, denumirea “Institutul
Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii şi Economia
Construcţiilor – INCERC Bucureşti” se înlocuieşte cu denumirea
“Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii, Urbanism şi
Dezvoltare Teritorială Durabilă URBAN-INCERC”.
(la data 27-nov-2012 Actul modificat de Art. I, punctul 27. din Ordonanta urgenta 63/2012 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu